tisdag 26 februari 2008

John Rambo




När jag bestämde mig för att se denna filmen så hade jag faktiskt lite förväntningar, speciellt efter den första (läckta) trailern som var väldigt tväldigt våldsam (me like) men efter 25 minuter in i filmen så tänkte jag "Men... Pang pang då?".
Det var väl strax efter det som hela helvete bröt lös och det fortsatte i stort sett till filmens slut där man faktiskt fick lite avslut på Rambo-eran.
Krigsscenerna fick mig faktiskt att tänka lite på Peter Jackson´s "Braindead" och som fd. gore-fantast så njöt jag stort!
Men det var inte bara allt blod och våld som var bra med filmen, jag säger inte att storyn var särskilt originell men skildringen om hur det kan vara i vissa länder dagligen fick mig faktiskt att tänka till lite. Alltså. John Rambo fick mig att tänka till, jag vill inte säga att det fanns ett budskap med i filmen, heller inte att den var särskilt verklig men allt det krig och hänsynslösheten från den Burmesiska (?) militären fick mig ändå att tänka "Fan, det ÄR nästan såhär" samtidigt som man drog paralleller med alla folkmord som hänt under de senaste 20 åren. Detta troligtvis för att filmen visar lite mer än andra actionfilmer, här är det inte bara militärerna och legosoldaterna som får skallen avblåst av en AK47´a utan, som i den riktiga världen, även barn, åldringar och kvinnor.
Filmen var riktigt bra men jag tror inte det är nåt för dig som inte gillar blod, våld och väldigt starka scener.
Den första Rambofilmen var lite kontroversiell pga. dess storhet (Det fanns trots allt många fler filmer som var både mer blodiga och mer våldsamma) men efterföljarna fick inte den sortens uppmärksamhet, däremot tror jag att den nya Rambo kommer ge upphov till en ny rond av arga mammor vs. videovåld.
Vidare så måste jag säga att "Sly" verkligen gjorde bra ifrån sig i filmen, inte för att det är någon svår roll kanske men det finns ingen som kunde gjort den rollen bättre. Han var lite mer evil och lite mer bitter än i de andra filmerna, på något sätt så kändes denna lite mer vuxen.
Rekommenderas starkt!

1 kommentar:

Den av många sa...

Jävla bra film. Kanske lite ojämn på så vis att först händer ingenting, sen händer allting. Men den gjorde ett starkt intryck och om den visar hur verklighetens Burma ser ut så bör alla över 15 se den.