måndag 11 februari 2008

Cloverfield - äntligen svensk premiär!



Cloverfield (IMDB)
När jag först fick höra om "Untitled JJ Abrahms Project" så blev jag, som många andra, eld och lågor. Dels pga. min förkärlek till de flesta av hans projekt (LOST, Alias mfl) men också pga. den sjukt smarta marknadsföringen. Precis när nyheten släpptes så började det ploppa upp skumma hemsidor, produktplaceringar som hade med filmen att göra, en himla massa teorier, bilder och övrig media runt omring. Nästan vartenda av de stora forumen (SA, Unfiction mfl) hade hundratals sidor inlägg om filmen, det fanns bloggar som uppdaterades flera gånger om dagen och alla väntade på projektet utan namn.
Efter ett tag så började de mattas ut lite, en liten teaser såg världens ljus, en affish som KANSKE var äkta skickades runt på nätet och tillslut så släpptes namnet "Cloverfield" som den officiella titeln. Efter det och ett par trailers så verkade det som om "hypen" kring filmen dog ut lite men den fick ny fart ett par dagar innan filmen släpptes på biograferna i USA den 18:e Januari. Det var ungefär då som jag blev riktigt grinig på SF, varför i HELVETE kunde dom inte släppa den samtidigt i Sverige? Nu vet inte riktigt jag hur detta med premiärer fungerar men det fungerar uppenbarligen inte som jag vill. Om man följt "Cloverfield"´s utveckling i ett år så vill man ju gärna vara med och diskutera filmen på kvällen eller dagen efter den haft premiär, gärna på samma ställen som man varit med från början. Men nejdå, självklart skulle jag få vänta en månad tills jag fick se den i Sverige.
Hur som helst så såg jag den på bio nu i helgen och den levde upp till mina förväntningar, inte bland topp tio men absolut en film jag kommer komma ihåg länge.
Anyways...
När herr Abrahms var i Japan så lade han märkte till några Godzilla-figurer och kom att tänka på hur stor den filmen och hela idén kring jättemonstret blivit, sedan funderade han på USA´s motsvarighet King Kong och hur "söt" han är. Varför har inte hollywood kunnat framställa ett riktigt skrämmande monster värdig att ta över efter Godzilla? (Dom har ju i och för sig George Bush)
Det var väl ungefär här som "Cloverfield" började ta form. Med tydliga paralleller både till King Kong, Godzilla och Cthulhu-mytologin så lyckades han ge oss ett riktigt skrämmande monster som lika gärna kunde varit Lucifer själv, här är det inget daltande med känslor och "tycka-synd-om-den-missförstådda-babianen", Cloverfield vill bara döda dig. Kanske äta lite på dig också. OCh förstöra ditt hem.
Inget illa mot King Kong-rullarna, det är underbara filmer men några skrämmande monster innehåller dom inte.
Det som överraskade mig mest var att jag NÄSTAN fick den obehagskänslan man kan få ibland som är så svår att förklara, känslan som jag kan tänka mig att "Nosferatu" gav folk när den visades på dukarna. "Terror" känns som ett ord som passar bra in.
Själva regin är ju ett kapitel för sig, hela filmen är filmad med en handkamera och framställs lite som en dokumentär eller snarare som bevismaterial för "Cloverfield-incidenten" från ett band som hittades i en kamera under en bro i Central Park.
Jag läste om att folk blivit illamående när dom sett filmen pga. den ryckiga filmningen och jag kan förstå dom, å andra sidan är filmen drygt 1 tim 30 min så det är ingen större fara, skulle den däremot varit 2-3 timmar så hade det varit ett problem.
I motsats till "Blair Witch Project" som lätt kan jämföras med denna så försöker inte "Cloverfield" vara äkta men ändå får man känslan av att det är verkligt när man börjar komma in i filmen. Att det inte är några betydande kändisar i filmen hjälper ju till att hålla verklighetskänslan uppe så bra som möjligt.
Sammanfattningsvis så är filmen nytänkande, originell och skitbra.

Inga kommentarer: