torsdag 7 februari 2008

Casshern


Casshern

Denna film bygger på den Japanska serien Shinzo Ningen Kyashan från 1973 som fått mycket uppmärksamhet i anime-kretsarna, själv har jag dock inte sett serien.
Den är lite av en klassisk superhjältefilm och jag hade nog aldrig sett den om jag inte fått tips från filmforumet på "SA" (Something Awful) eftersom den inte haft någon som helst promoting i Sverige. Är inte internet underbart?
Istället för att gå in på detaljer i handlingen så vill jag berätta vad som är speciellt med denna filmen.
Det är faktiskt en av de första långfilmerna som spelats in nästan uteslutande med en digital kuliss (green-screen) där skådespelarna spelar framför en grön skärm med ytterst få fysiska kulisser (Sin City, 300, Sky Captain And The World Of Tomorrow för att nämna några andra).
Regissören har lyckats väldigt bra och hela filmen är underbart filmad, scenerna och "kulisserna" får mig att tappa andan. Riktigt hög klass på filmen och hela ensamblen!
Tyvärr är det många fans som är otroligt besvikna på översättningen av filmen, åtminstonde på den oficiella R1-releasen 2006, man förstår ploten bra men det fattas ändå en hel del i dialogen. Trots det är det en väldigt sevärd film som ingen filmälskare borde missa.
Om den finns i Sverige ännu vet jag inte men den kan beställas för vettiga pengar både på play och axelmusic.

Uppdatering! Fick reda på att den ÄR släppt i Sverige och den går säkerligen att hyra/köpa hos välsorterade filmbutiker.

Varning! Kollar ni på trailern finns det stor risk att ni måste köpa filmen.

Inga kommentarer: