fredag 19 februari 2010

Inglourious Basterds - Mer än en actionrulle



OBS! Kan innehålla spoilers, om ni inte sett filmen så läs varken mitt inlägg eller Todd Alcott´s blogg.

För alla er som sett "Inglourious Basterds" och uppskattat mästerverket lika mycket som mig så finns det otroligt många analyser och långa avhandlingar om filmen.
Filmen har flera dimensioner och ser man bortanför uniformer, nationaliteter och åsikter så ser man också likheterna mellan Hans Landa (Christophe Walz) och Aldo Raine (Brad Pitt). Ett bra exempel på det är de båda scenerna i början där Landa resp. Raine har sina tal om vad dom tycker om motståndarsidan.
En annan uppenbar scen där Tarantino leker med publiken är scenen där dom bränner inne och skjuter ihjäl alla nazister i slutet av filmen, publiken sitter och nästan klappar i händerna och jag kan säga att jag njöt ganska rejält själv.
Detta bara en kort stund efter att jag varit så förbannad på Hitler och co. som suttit på SIN biograf och kikat när Zoller sköt ihjäl hundratals soldater och skrattat frenetiskt.
Precis som dom satt och njöt så sitter vi själva i biografen och känner på samma sätt.

Sedan vad Tarantino vill säga med det kan man ju bara spekulera i, krig är fel? Människor är rikigt sjuka varelser?

Och alla detaljer i filmen, herregud. Som Todd Alcott skriver (länk nedan) så finns det inget som bara "är" i filmen, någon kan inte bara sitta och "läsa en bok" i filmen utan allt har en mening och en koppling till något annat. På samma sätt som Tarantino fick alla att undra "vad fan var det i väskan??!??!?!" (Pulp Fiction) så får man samma känsla i scenen där Landa träffar Shosanna igen, vet han vem hon är eller inte?

Nog om det, jag hade bara tänkt att länka till analysen jag läste igår men det blev lite längre. Det känns som man kan skriva en hel del om filmen men jag avslutar här.
Är ni intresserade av att lägga en stund på att läsa så kan ni klicka in er på Todd Alcott´s blogg och scrolla ned till inläggen om filmen. Det finns fem stycken så börja på första.

1 kommentar:

Capricorn Monkeycorn Cthulhucorn sa...

intressant sätt att se på det. good work!